Herkenbaar?

  • Uw klant wijzigt de continue salesorders of forecast. Vandaag dit, morgen dat…. En u had net met uw productie overlegd over hoe en wat te produceren deze week.
  • De nieuwe producten MOETEN (!) eerder en de andere producten worden uitgesteld.
  • En dan moet u nog die mails van vanmorgen verwerken. Weer wijzigingen in het leverschema.
  • Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen moet u uw Excel planning constant bijstellen; veel werk en vervelend werk ook want u had dat gisteren net keurig op elkaar afgestemd. Maar u doet uw best en begint weer overnieuw.

De oplossing:

  • Dynamisch aanpassen van vraag en aanbod voor salesorders en productieorders maar tegelijk ook voor alle halffabricaten en inkopen met behulp van DDMRP (Demand Driven Material Requirement Planning ofwel ‘Vraag afhankelijke productieplanning’).

Resultaat:

  • Uw afdelingen grijpen nooit meer mis. Halffabricaten zijn beschikbaar op moment dat deze moeten worden verwerkt. Eindproducten komen op tijd.
  • Op tijd geleverd en op tijd geproduceerd. Voor halffabricaten en eindproducten.
  • Tevreden klanten, tevreden salesmanagers en een tevreden management team.
  • Een eventueel overschot aan producten behoort nu tot het verleden want deze worden duidelijk zichtbaar gemaakt. U produceert geen onnodige tussenvoorraden. Reken maar eens uit wat u daardoor bespaart!
  • Uw toeleveranciers leveren u te laat? Dan hebt u direct inzicht in welke salesorders daarmee in het gevaar dreigen te komen en kunt u tijdig maatregelen nemen.
    Met de scheduler van Limis Planner krijgt u inzicht in de echte bottlenecks en kunt u tijdig maatregelen treffen.
  • Uiteraard is alles gekoppeld aan uw ERP hebt u geen extra invoerwerk.

 

Voorbeeld:

Een fietsproducent krijgt van klant A een order voor 100 heren fietsen, te leveren over 6 weken. Klant B bestelt 100 dames fietsen, te leveren over 7 weken. Op basis van MRP advies worden er voor de lasafdeling productieorders ingelegd voor het lassen van 100 heren frames en 100 dames frames tegen een dusdanige leverdatum zodat er voldoende tijd is voor assemblage van de fietsen. De rest van de onderdelen laten we buiten beschouwing.

Als klant A de bestelling wijzigt en aangeeft de 100 herenfietsen pas over 3 maanden nodig te hebben en 50 damesfietsen extra wil afnemen over 5 weken, wordt er op basis van MRP voor de lasafdeling een productieorder voor 50 extra damesframes ingelegd. De productieorder voor de 100 herenframes blijft echter staan tegen de oorspronkelijke leverdatum. Gevolg is dat de lasafdeling druk is met herenframes die nog helemaal niet nodig zijn, terwijl de productieorder voor de frames voor de 50 extra damesfietsen moet wachten op vrije capaciteit.

Door DDMRP in Limis Planner toe te passen wordt van elke productieorder doorlopend de actuele prioriteit bepaald. Limis Planner stelt op basis van de actuele (bijgestelde) behoefte nieuwe leverdata voor de productieorders voor (er worden door DDMRP in Limis Planner dus géén nieuwe productieorders aangemaakt). In het geval van dit voorbeeld houdt dat in dat Limis Planner een nieuwe (latere) leverdatum voor de productieorder (inclusief onderliggende stuklijstartikelen) voor 100 herenframes voorstelt op basis van de aangepaste behoefte van de klant, zodat de productiecapaciteit kan worden gebruikt voor de productie van de 50 extra damesframes waar nu / eerder behoefte aan is.

 

 

 

 

 

 

Met de DDMRP module van Limis Planner volgt u naadloos de vraag van uw klanten. Wisselingen met levertijden en aantallen? Prima! Limis Planner regelt het. En u krijgt gelijk inzicht in uw bottlenecks als uw klant u overvraagt. Toch uitbesteden, extra capaciteit inzetten of nee verkopen aan uw verkoop afdeling? Nu heeft u daarvoor de tools in handen.

Vul in voor meer informatie of een demonstratie en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op: